نگار بوبان     ویرایش : دی 1393


متولد ۱۳۵۲ خورشیدی در تهران

استادیار گروه موسیقی دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

نوازنده‌ی عود، پژوهشگر و مدرس موسیقی ایرانی


تحصیلات :

● دکتری پژوهش هنر با گرایش موسیقی از دانشگاه الزهرای تهران - آبان ۱۳۸۸

● کارشناسی ارشد معماری از هنرهای زیبای دانشگاه تهران - اسفند ۱۳۷۸

● دیپلم ریاضی - فیزیک از دبیرستان فرزانگان تهران - سازمان پرورش استعداد‌های درخشان - خرداد ۱۳۷۰


سوابق موسیقایی، پژوهشی و دانشگاهی :

استادش در یادگیری موسیقی ایرانی و نوازندگی عود، منصور نریمان بوده که احیای عود در موسیقی دستگاهی ایران و تالیف سه کتاب اصلی برای عود ایرانی نیز به همت ایشان است و نگار در تدوین و نت‌نویسی دو عنوان از این سه: «۴۲ قطعه برای عود» و «ردیف موسیقی ایرانی برای عود»، با استادش همکاری داشته است.

نگار بوبان در دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد معماری را با طراحی هنرستان عالی موسیقی تهران به انجام رساند و در همین زمان به یادگیری اکوستیک معماری و صداشناسی موسیقی نزد دکتر خسرو مولانا پرداخت. دکتری پژوهش هنر با گرایش موسیقی را نیز با رساله‌ای درباره‌ی «بنیان مشترک ریتم در موسیقی دستگاهی و زبان فارسی» که مطالعه‌ای تطبیقی در ریتم زبان و موسیقی با دو دیدگاه آواشناسی و واج‌شناسی است، از دانشگاه الزهرا دریافت کرده است.

همچنین تدریس درس‌های مربوط به صداشناسی موسیقی (musical acoustics) و موسیقی‌شناسی (musicology) در دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر (پردیس کرج)، گروه موسیقی هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده‌ی صدا و سیما و گروه موسیقی دانشکده‌ی هنر و معماری دانشگاه آزاد شیراز را از سال ۱۳۷۹ تاکنون ادامه داده و به پژوهش در زمینه‌ی موسیقی ایرانی و زبان فارسی می‌پردازد که برخی عنوان‌هایش در مقالات و سخنرانی‌های زیر ارائه شده است:

«نقش ارکان عروضی در وزن شعر فارسی: پرسشی موسیقایی درباره‌ی کارکرد وزنی افاعیل» ، مقاله‌ی ارائه‌شده در: دومین همایش وزن شعر فارسی و زبان‌های ایرانی، انجمن زبان‌شناسی ایران و پژوهشگاه علوم انسانی، تهران، اردیبهشت ۱۳۹۲.

«فواصل در نظام موسیقایی مراغی: اجرای امروز تصنیف‌ها» ، کتاب شوق‌نامه (کتابچه‌ی مقالات همراه با آلبوم شوق نامه، گروه عبدالقادر مراغی و محمدرضا درویشی)، کانون پرورش فکری و آوای باربد، ۱۳۹۰.

«نگاهی نو به وزن شعر عامیانه» ، مقاله‌ی مشترک با دکتر امید طبیب زاده، در جشن‌نامه‌ی ابوالحسن نجفی، نیلوفر، ۱۳۹۰.

«بازنمایی بصری کمیت‌های هجا و دیرند: ابزار تحلیل تطبیقی ریتم در شعر فارسی و موسیقی ایرانی» ، در: وزن شعر فارسی از دیروز تا امروز: مجموعه سخنرانی‌های نخستین هم‌اندیشی وزن شعر فارسی و اشعار ایرانی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، ۱۳۹۰.

«تجلی زبان فارسی در ساختار موسیقی دستگاهی ایران» ، سخنرانی در موسسه مرکزی شهر کتاب تهران، دی ماه ۱۳۸۹.

«موسیقی اصوات در غزل حافظ» ، ارائه‌شده در: همایش موسیقی شعر حافظ، موسسه شهرکتاب، مهر ۱۳۸۹.

«زمان‌بندی واکه‌ها در پاره‌گفتار: تعریف دوباره‌ی ریتم زبان با نگاه به ریتم موسیقایی» ، سخنرانی در مدرسه تابستانی زبان‌شناسی، همدان، ۱۳۸۹.

«ریتم به مثابه الگو و مطالعه‌ی ریتم آزاد: بررسی ریتم آزاد موسیقی دستگاهی ایران» ، سخنرانی در همایش بین المللی رهیافت‌های تحلیلی به موسیقی جهان AAWM، دانشگاه ماساچوست، ۲۰۱۰.

«بررسی آوایی ریتم در پایه‌های واژگان، شعر و نثر فارسی رسمی» ، مجله‌ی پژوهش‌های زبان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ۱۳۸۸.

«مطالعات ریتم در موسیقی دستگاهی ایران: مرور، نقد و پرسش‌ها» ، مجله‌ی هنرهای زیبای هنرهای نمایشی و موسیقی، دانشگاه تهران، ۱۳۸۸.

«عناصر اسطوره‌ای در منظومه‌ی درخت آسوری» ، مقاله‌ی مشترک با دکتر ابوالقاسم دادور، مجله‌ی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ۱۳۸۶.

«شاخص‌های کمی ریتم در زبان فارسی و مقایسه با زبان‌های انگلیسی و فرانسه» ، مجموعه مقالات هفتمین همایش زبان‌شناسی ایران، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۸۶.

«دقت نگاره در پژوهش‌های سازشناختی: بررسی جزئیات ترسیم شده‌ی سازها و نوازندگان در چند نگاره‌ی صفوی» ، ارائه‌شده در همایش مکتب اصفهان، فرهنگستان هنر، ۱۳۸۶- 1385

«فهرست‌بندی تصاویر سازدار» ، مقاله‌ی مشترک با دکتر خسرو مولانا، مجله‌ی هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، ۱۳۸۲.


نگار بوبان علاوه بر تمرین، ضبط و اجرای صحنه‌ای موسیقی، به تنهایی و با گروه های مختلف موسیقی ایرانی در درون و بیرون مرزهای ایران از سال ۱۳۷۲ تاکنون، که از خاص‌ترین نمونه‌هایش پروژه‌ی «شوق‌نامه: بازخوانی تصانیف منسوب به عبدالقادر مراغی» به سرپرستی محمدرضا درویشی و خوانندگی همایون شجریان (ناشر: کانون پرورش فکری و آوای باربد) و نیز عضویت در گروه «هم‌آوایان» به سرپرستی حسین علیزاده (در اجراهای متعدد سال ۱۳۹۲ و انتشار آلبوم «باده تویی») بوده است، در ضبط موسیقی فیلم‌های «در میان ابرها» (روح‌الله حجازی) و «ماندو» (ابراهیم سعیدی) به آهنگسازی علی صمدپور، به عنوان تکنواز عود همکاری داشته است.

سه آلبوم تکنوازی عود نیز تاکنون از نگار بوبان منتشر شده است:

● «پیاپی» ۱۳۸۷ - تهران

● «به هنگام» ۱۳۸۹ - نیویورک

● «در گذار» ۱۳۹۱- نیویورک

وی آلبوم چهارمی نیز با عنوان «داستانی نه تازه» که ضبط تصویری اجرای زنده‌ی دی‌ماه ۱۳۹۲ در فرهنگسرای نیاوران تهران است، آماده‌ی انتشار دارد.‬


بازگشت به صفحه اعضای نواک